انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


www.donyar.ir فروشگاه دنیار خرید آنلاین
 
الرئيسيةالرئيسية  مكتبة الصورمكتبة الصور  جستجوجستجو  أحدث الصورأحدث الصور  ثبت نامثبت نام  ورودورود  چتروم موزیک باز  
انجمن تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است, با عنوان کردن مطالب سیاسی و غیر اخلاقی به شدت با کاربران برخورد خواهد شد

از کاربران عزیز و محترم درخواست داریم با عضویت در سایت و فعالیت بیشتر ما را در بهتر شدن انجمن

یاری نمایند


 

 آشنایی با حالت ها در موسیقی

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
ADMIN
مـــدیـــر کــل انجــمن
مـــدیـــر کــل انجــمن
ADMIN


Posts : 397
Shohrat : 7
Tarikhe Ozviat : 2014-03-09
Keshvar : IRAN
Shahr : khouzestan

آشنایی با حالت ها در موسیقی Empty
پستعنوان: آشنایی با حالت ها در موسیقی   آشنایی با حالت ها در موسیقی Icon_minitime7/11/2015, 8:14 am

اتحاد و اتصال


گاهی لازم می‌شود کشش زمانی یک نت به اندازه‌ای اضافه شود که با نشانه‌های موجود ممکن نباشد؛ برای مثال اگر کشش یک نت به اندازه یک سیاه و یک دولا چنگ باشد، چگونه می‌توان آن را نشان داد. شکل (۳۷) به این گونه پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.
در شکل (۳۷) خطی که بین نت‌های همنام کشیده شده است، خط اتحاد نام دارد. یعنی نت‌های مربوطه را با هم متحد می‌کند تا فقط به ‌صورت یک نت طولانی‌تر صدا بدهند. همانطور که در شکل (۳۷) آمده است، خط اتحاد می‌تواند علاوه بر متحد کردن نت‌های داخل میزان، نت‌های چند میزان دیگر را نیز با هم متحد کند که در آن صورت همه نت‌های قرار گرفته در بین خط اتحاد، به صورت پیوسته اجرا می‌شوند. این حالت در سازهای بادی نظیر نی، سرنا، فلوت و همچنین صدای آوازی انسانی و سازهای آرشه‌ای نظیر کمانچه، ویولون و… بیشتر به محسوس است.
اگر خطی بین دو یا چند نت غیرهمنام کشیده شود، معنی دیگری می‌دهد. یعنی همه آن نت‌ها را به هم وصل می‌کند. به همین دلیل خط اتصال نامیده می شود، شکل (۳۸).
خط اتصال موجود در شکل (۳۸) به نوازنده یا مجری آهنگ نشان می‌دهد که آن نت‌های واقع در بین آن، باید به صورت پیوسته و بی‌‌وقفه اجرا شوند. برای درک عمیق تر مفهوم خط اتحاد و اتصال به یک مثال از ادبیات گفتاری و نوشتاری توجه کنید، شکل (۳۹).
در عبارت نخست شکل (۳۸) خط بین «آی» و «ی» از جنس خط اتحاد است. یعنی گوینده حرف «ی» را کشیده ادا می‌کند و چون هردو حرف همنام هستند، فقط زمان اجرای آن افزایش می‌یابد. اما در عبارت دوم خط‌های زیر عبارات، از نوع اتصال هستند و به گوینده عبارت می‌فهمانند که جمله «من آمدم» را با یک نفس بخواند. در این صورت معنی عبارت بسیار شفاف و روشن به شنونده منتقل می‌شود. اگر خط اتصال را برداریم و یا جور دیگری کلمات را به هم وصل کنیم، معنی عبارت تغییر می‌کند و چه ‌بسا گاهی نامفهوم شود.

آشنایی با حالت ها در موسیقی 629
شکل ۳۷ : نت های متحد با خط اتحاد


آشنایی با حالت ها در موسیقی 630
شکل ۳۸: خط اتصال


آشنایی با حالت ها در موسیقی 631
شکل ۳۹:مثال ادبی شبیه خط اتصال و خط اتحاد در موسیقی

سنکپ

یکی از کاربردهای خط اتحاد ایجاد سنکپ است که باعث می‌شود ضرب قوی ابتدای میزان بصورت ضعیف درآید و در واقع ادامه‌ای از ضرب پیشین باشد، شکل (۴۰).
ایجاد سنکپ، حس موسیقایی را عوض می‌کند و باعث می‌شود ضرب‌های قوی و ضعیف از حالت معمولی خارج شوند. در شکل (۴۰) شش مورد سنکپ دیده می شود که نت های «می» و «سی» را با هم متحد کرده اند و بنابراین نت‌های ابتدای میزان، در ادامه نت قبل از میزان صدا می‌دهند. یعنی آن شخصیتی که به واسطه ضرب قوی بودن داشتند، اینجا دیگر ندارند.
آشنایی با حالت ها در موسیقی 632
شکل ۴۰: سنکپ

ضد ضرب

اگر ضرب های قوی و نیمه‌قوی همراه با سکوت باشند ولی ضرب‌های ضعیف با صدا باشند، اصطلاحاً می‌گویند آن میزان ضد ضرب دارد، در اجرای واقعی معمولاً جای خالی را سازهای کوبه ای پر می کنند. یعنی ابتدای میزان با آن که برای سازهای ملودیک سکوت دارد ولی یک ساز کوبه ای می تواند آن را به نحو شایسته ای پر کند. این ویژگی در آهنگ های تند، به ایجاد هیجان منجر می شود.شکل (۴۱).
هیجان یکی از ویژگی‌های آهنگ‌های ضد ضرب‌دار است که در موسیقی ایرانی به فراوانی یافت می‌شود. ازجمله می‌توان بسیاری از چهار مضراب‌ها و همچنین رنگ ها (Reng) را نام برد. علاوه بر این بیشتر نوحه‌های عزاداری هم با ضد ضرب شروع می‌شوند.
آشنایی با حالت ها در موسیقی 633
شکل ۴۱: ضد ضرب

میزان های لنگ

بخش بزرگی از آهنگ‌های ایران، به‌ویژه گونه‌های رایج در نواحی آن مثل خراسان، لرستان، کردستان، بختیاری و فارس، از ریتم‌هایی پیروی می‌کنند که با میزان‌های ساده و ترکیبی قابل بیان نیستند. میزان‌بندی این‌گونه آهنگ‌ها معمولاً از کنار هم قرار گرفتن دو یا چند میزان ساده حاصل می‌شود. برای مثال از جمع یک میزان دوضربی و یک میزان پنج‌ضربی بدست می‌آید. یا از ترکیب یک میزان سه‌ضربی و یک میزان چهارضربی، می‌توان به یک میزان هفت‌ضربی دست یافت. این‌گونه میزان‌ها که به میزان‌های لنگ معروف‌اند، حالت ویژه‌ای دارند و به راحتی می‌توان آنها را از میزان‌های معمولی تشخیص داد. شکل (۴۲) نمونه‌هایی از دو میزان پنج ضربی و هفت ضربی را نشان می‌دهد.
میزان‌های لنگ بسته به این که ضرب‌های قوی و ضعیف آنها چگونه تنظیم شده باشند، شکل‌های مختلفی پیدا می‌کنند. نحوه شمارش ضرب‌ها نیز به محل قرار گرفتن ضرب‌های قوی بستگی دارد. برای مثال یک میزان پنج‌ضربی می‌تواند به صورت‌های ۳+۲، ۲+۳ و حتی ۴+۱ نواخته شود. شکل (۴۳) و (۴۴) حالت‌های مختلف دو نمونه میزان لنگ یعنی پنج‌ضربی و هفت‌ضربی را نشان می‌دهد
آشنایی با حالت ها در موسیقی 634
شکل ۴۲:میزان های لنگ


آشنایی با حالت ها در موسیقی 635
شکل ۴۳:گونه های مختلف میزان پنج ضربی


آشنایی با حالت ها در موسیقی 636
شکل ۴۴:گونه های محتلف میزان هفت ضربی

سه بر دو، چهار بر سه و…

اجرای سه نت هم‌ارزش در زمان دو نت، حالتی است که ریتم آهنگ را برای لحظه‌ای کوتاه عوض می‌کند. این حالت می‌تواند شکل‌هایی سه بر دو، چهار بر سه، شش بر چهار و غیره به خود بگیرد. شکل (۴۵) نمونه‌هایی از آنها را نشان می‌دهد.
اعداد ۳، ۴ و ۶ بر بالای نت‌های مذکور نشان‌دهنده غیرعادی بودن ارزش زمانی نت‌هاست. یعنی اینکه همه آن نت‌ها باید در زمان محدودی به اجرا درآیند که خودبه‌خود حالت ریتمی آهنگ تغییر می‌یابد. نکته مهم این که سه بر دو، چهار بر سه و… هیچگاه ریتم اصلی آهنگ را عوض نمی‌کند، بلکه به صورت گذرا حالت شنیداری آهنگ کمی تغییر می‌کند، شکل (۴۶).
آشنایی با حالت ها در موسیقی 637
شکل ۴۵: تقسیمات ویژه زمانی


آشنایی با حالت ها در موسیقی 638
شکل ۴۶: نمونه ای از سه بر دو
منبع:مدرسه فارابی
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
http://www.donyar.ir
 
آشنایی با حالت ها در موسیقی
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
-
»  پیدایش موسیقی
» تئوری موسیقی
» نقش اکسپرسیونیسم در موسیقی
» فرق سبک های موسیقی
»  اصطلاحات موسیقی

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
انجمن دنیار | Donyar Forum :: انجمن تئوری موسیقی - Music Theory :: تئوری موسیقی و آهنگسازی-
پرش به: